خرید و انتخاب آسانسور

خرید و انتخاب آسانسور

16 بهمن1397
خرید و انتخاب آسانسور

یکی از مهمترین مشکلات برخی سازندگان ساختمان انتخاب یک شرکت آسانسور مناسب و محصولی کیفی است.قبل از هرگونه توضیحی که در ادامه خواهد آمد،باید توجه داشت که اولین ملاک برای خرید آسانسور از یک شرکت آنست که آیا آن شرکت دارای مجوز طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معادن و نیز گواهی عضویت در سندیکای آسانسور می باشد یا خیر؟همچنین ضروری است صحت و اعتبار مجوزها از سندیکای آسانسور استعلام گردد.

 آسانسور دستگاهي است كه پس از نصب در جلب يا عدم رضايت مالكين و ساكنين يك ســاختمان نقش بسزايي دارد.انتخاب درست يك شركت و نيز انتخاب مشخصات فني متناسب با نـــــوع كاربري، موقيعت و نیز تعداد ا  فراد ساكن در مجموعه يك موقيعت مهم براي سازندگان ساختمان محسوب مي شود. متاسفانه در مواردي مشاهده ميشود سازندگان ساختمان، حتي برخي مهندسين مشاور ديد اصولي و درستي از آسانسور و انواع آن نداشته و همين عامل موجب انتخاب نادرست مي شود.به چند نمونه از اشكالات موجود مي توان اشاره نمود

الف: ساختمان با تعداد طبقات بالا و استفاده از تعداد كم آسانسور و يا سرعت پايين آسانسور

ب:عدم تناسب ظرفيت آسانسور با تعداد واحدهاي موجود در ساختمان

ج:عدم تناسب آسانسور با بقيه مصالح استفاده شده در ساختمان (به عنوان مثال خريد يك دستگاه آسانسور ارزان قيمت براي ساختماني كه داراي تجهيزات و امكانات گران قيمت مي باشد.)

د- آسانسور كه به ظاهر كليه سيستم هاي مدرن در خريد آن لحاظ شده است داراي عملكرد خوبي نبوده و دائم خراب است.

به سوالات زير توجه كنيد:

1-چرا قيمت دو آسانسور كه مشخصات فني تقريبا يكساني دارند داراي تفاوت بسيار است؟

2- چــــــــرا دو آسانسور كه مشخصات فني آنها طاهرا يكسان است (مطابق مشخصات فني مكتوب ) داراي كيفيت يكساني نيستند؟

3- اصـــــــولا چه عواملي در بالاتربودن كيفيت يك آسانسور نسبت به ديگري موثر است؟

سوالات فوق بخشي از مشكلات سازندگان ساختمان در انتخاب يك آسانسور مناسب براي خريد است.همان طوري كه نتيجه عملكرد دو سر آشپز با مواد يكسان متفاوت است آسانسور نيز به طور كلي از چنين منطقي تبعيت مي كند.

مواردي كه در نصب و راه اندازي يك آسانسور بسيار پر اهميت است عبارتند از:

1-كيفيت اجناس

2- كيفيت نصب

3- كنترل كيفيت تجهيزات نصب شده

اگر در هر يك از موارد فوق اشكالاتي وجود داشته باشد،مي توان منجر به سلب رضايت و آسايش مشتري و مصرف كننده شود.

در مشخصات فني آسانسورها تنها به نوع قطعات اشاره مي شود نه كيفيت آن.بنابراين كيفيت قطعات مي تواند متغير باشد.به عنوان مثال كابين آسانسور تنها با نوع دكوراسيون متمايز مي شود،استنلس استيل يا...كيفيت ساخت كابين،وزن كابين،كيفيت مصالح استفاده شده،درجه كيفي استيل استفاده شده،همه و همه در كيفيت و زيبايي محصول نهايي موثر هستند و به همان نسبت در قيمت تمام شده كابين تا 20 درصد تاثير خواهد داشت.

در مثال ديگري به سيستم كنترل سرعت  اشاره مي كنيم.بسياري از خريداران تنها به اينكه سيستم آسانسور VVVF است بسنده نموده و اقدام به مقايسه قيمت ها بر اين اساس مي كنند در حالي كه سيستم هايVVVF  تفاوت هاي اساسي در كيفيت و قيمت با يكديگر دارند. سيستمCLOSELOOP به عنوان سيستم قابل قبول براي آسانسور شناخته مي شود كه به همراه انكودري كه روي موتور گير بكس نصب مي شود نتيجه بسيار قابل قبولي را در كيفيت حركت ارائه ميكند به علاوه نوع و مارك درايو كنترل سرعت آن نيز در كيفيت و قيمت بسيار مهم است.

در واقع دو سيستم VVVFبادرايو هاي كنترل سرعت متفاوت، مارك تابلو فرمان متفاوت و نيز نصب سيستم به صورت Open loop  یا  Close loopمي تواند تا 10 درصد موجب اختلاف قيمت در كل قيمت آسانسور شود.

  بنابراين مي توان گفت در مواردي تاثير تابلو فرمان روي كيفيت و قيمت آسانسور از موتور گيربكس بيشتر است

 در حالي كه بسياري از خريداران تنها توجه به نام موتور گيربكس مي كنند.

پس با تصميم دو مثال فوق به كل قطعات آسانسور از پيچ و مهره تا قطعات اصلي مي توان دريافت چرا قيمت دو آسانسور كه به رغم خريدار داراي اختلاف قيمت 15 تا 20 درصدي هستند.

اگر به موارد فوق مباحث كيفيت نصب،كنترل كيفيت را نيز اضافه كنيم در خواهيم يافت كه خريد آسانسور را مي بايست به دقت انجام داده و پس از بررسي دقيق به آن مبادرت كرد.

پيشنهاد مي شود با در نظر گرفتن توضيحات فوق در حين خريد آسانسور به موارد زير توجه شود:

1-بررسي دقيق مدارك و گواهينامه هاي شركتي كه قصد خريد آسانسور از آن داريم.

2-بررسي دقيق مشخصات فني ارائه شده توسط شركت هاي مختلف.

3-بررسي توان شركت ها از نظر مالي و اجرايي.

4-بررسي رزومه كاري شركت ها و نيز باز ديد از پروژهاي نصب شده توسط آنها.

5-مراجعه به دفتر شركت ها و نيز بازديد از محل شركت و مذاكره در محل.

در نهايت توجه شود كه آسانسور هاي ارزان قيمت و فاقد كيفيت داراي قطعات با عمر بسيار كوتاهي بوده و مشكلات بعدي و هزينه هاي فراواني را به ساكنان ساختمان ها تحميل مي كنند.


 

نظرات
ارسال نظر